Zes Tips om je Huisstijl Consistent te houden

…en waardoor je bedrijf altijd tussen de oren van je doelgroep blijft hangen!

Een huisstijl is geen consumptiemiddel

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook voor het laten ontwerpen van een logo en huisstijl. Kies de juiste zakelijke mind-set en beschouw het laten ontwerpen van een huisstijl met logo als een uitgekiend gebudgetteerd onderdeel van je bedrijf.

Een huisstijl- en logo-ontwerp is geen eenmalige aanschaf, geen hotdog die hap slik geconsumeerd wordt. Geen hapklare brok die je even bij de snackbar koopt en naar binnen hijst.

Het laten ontwerpen van een huisstijl voor je onderneming – hoe groot of klein ook – is geen korte termijn aanschaf maar een lange termijn investering die continue de reclame voor jouw bedrijf, jouw professie fundeert. Dag en nacht. Bewaak daarom die bedrijfsidentiteit altijd en overal bij alle uitingen en via alle promotiematerialen, zodat dezelfde, consistente uitstraling blijft gehandhaafd. Het komt de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van je bedrijf ten goede en genereert de juiste klanten.

Vraag altijd om een huisstijlhandleiding

In een huisstijlhandleiding moeten tenminste de volgende zaken zijn opgenomen:
– Welke fonts zijn er gebruikt.
– Welke stijlen van de font-familie worden er gebruikt voor de koppen, en welke voor de bodytekst. Liefst ook het gebruikte corps oftewel de lettergrootte.
– Wat zijn de huisstijlkleuren en wanneer en waar moeten die worden toegepast.
– Wat mag je zelf doen en op welk moment moet je aankloppen bij de ontwerper, bijvoorbeeld wanneer je materiaal nodig hebt dat geen onderdeel uitmaakte van de toepassingen zoals overeengekomen bij het laten ontwerpen van de huisstijl. (zie ook Huisstijl Auteursrecht: rechten en plichten.)

Huisstijl Fonts en Beeldmateriaal

Zorg dat je van de ontwerper de fonts ontvangt die volgens de huisstijlhandleiding in je huisstijl zijn gebruikt en vraag om bewijs dat ze rechtenvrij te gebruiken zijn.
Dit geldt ook voor het gebruikte beeldmateriaal dat na oplevering van de huisstijl aan jou wordt overgedragen. Als die er zijn, vraag zowel voor de fonts als het beeldmateriaal om de betreffende licentieovereenkomsten.
Je kunt ook vanaf het begin met elkaar afspreken dat aanschaf van fonts en beeldmateriaal door de ontwerper aan jou wordt doorberekend. Dan is qua rechten alles in een keer onder de pannen.

Huisstijl Auteursrecht: rechten en plichten.

Om er zeker van te zijn welke rechten en plichten die zowel jij als opdrachtgever als de ontwerper heeft, vraag je aan de ontwerper hoe de auteursrechten en licentie van het ontwerp geregeld zijn. Een professionele ontwerper levert die standaard mee. Zo niet, vraag er naar zodat je weet waar je aan toe bent. Download hier de PDF Auteursrechten voor Opdrachtgevers om alvast inzicht te krijgen. En schroom niet om bij twijfel je ontwerper te bestoken met vragen.

Huisstijl Doe het (niet) Zelf

Ja, natuurlijk kan je het allemaal zelf doen. Maar… bedenk dan eens hoeveel uur x je eigen uurtarief je op maand-/jaarbasis kwijt bent wanneer je het allemaal maar éven zelf doet. Zo’n aanpak kan je aardig veel tijd en geld – lees: verloren uren in je bedrijf – kosten. Het extra nadeel is dat het vaak niet goed gebeurt wanneer je op die manier zelf met je huisstijl omgaat. Je bedrijfsidentiteit gaat aan flarden én die – verborgen – kosten ben je kwijt. Tel uit je winst.

Huisstijl Onderhoud Uitbesteden Ja of Nee?

Je kunt ervoor kiezen na oplevering van de huisstijl in overleg met de ontwerper een zgn. onderhoudscontract af te sluiten. Het scheelt jou heel veel tijd. Die vrijgekomen tijd besteed je dan volledig aan het runnen van je business. Ga maar na: het kost jou enorm veel hoofdbrekens hoe je die huisstijl verder moet toepassen en overal moet handhaven, maar de ontwerper neemt je dat allemaal uit handen. Afhankelijk van welke diensten een ontwerper allemaal kan bieden bepaal je of je voor een onderhoudscontract kiest of per keer de ontwerper inhuurt en voor welke opdrachten:
bijvoorbeeld de opmaak van je nieuwsbrief, het ontwerpen van flyers, banners voor social media (campagnes), magazines, brochures, jaarverslagen, aanpassingen op de website qua tekst, lay-out, toevoegen nieuwe images (en SEO-proof maken) en pagina’s + content of blog, noem het maar op. En dat allemaal in professionele handen zonder zorgen en gedoe. Heerlijk toch?

Bottom line, wanneer je de huisstijl c.q. de brand identity van je bedrijf serieus neemt, is de ROI van een huisstijl voor je bedrijf op de lange termijn herkenbaarheid, betrouwbaarheid en de loyaliteit van je klanten. De huisstijl is op die manier continue voor je bedrijf aan het werk.

Wat nu?

Zit je na dit gelezen te hebben met brandende (jaha..… bedoelde woordspeling) vragen over je huisstijl? Maak gewoon even een afspraak dan gaan we een keertje brainstormen over de (huidige of toekomstige) huisstijl van jouw bedrijf.

Bel me 0630924790 of stuur me een email info@ebgrafisch.nl
https://www.grafilizz.nl

Wil je eigenlijk nú al weten of je huisstijl consistent is doorgevoerd, maar lukt het je niet om dat zelf (even) te doen? Boek dan een zgn. Huisstijlcheck à 375,- euro.
Besluit je daarna je huisstijl door mij onder handen te laten nemen – lees: te restylen, dan ontvang je dit bedrag als korting op die opdracht (kosten opdracht op basis van offerte).

Even sparren over jouw ideeën?

Wil je even sparren over jouw ideeën en plannen? Klik op de button en maak een telefonische afspraak. Gratis! ‘No strings attached’

Ja, ik will 30 minuten sparren over mijn huisstijl

Super, wanneer ik je kan helpen met het consistent houden van je huisstijl!
Ciao! en tot gauw,
Elise