Het ontwerp krijgen dat jij wilt? Schrijf dan een effectieve design brief!

Hoe krijg je het ontwerp dat je wilt? Het perfecte ontwerp warmee je in je hoofd rondloopt? … De ontwerpopdracht is het antwoord. Een effectieve ontwerpopdracht, ook wel desgin brif genoemd, is voor zowel de opdrachtgever als de ontwerper, de meest cruciale factor om een ​​project te laten slagen.

Ik help je op weg met dit stappenplan dat uitlegt hoe je een effectieve ontwerpopdracht schrijft die zowel opdrachtgever als de ontwerper ten goede komt. NB: en het is geschreven vanuit jouw perspectief als opdrachtgever.

  • Wat is een design brief?
  • Een effectieve design brief schrijven
  • Wat doet je bedrijf?
  • Wat zijn de doelen? Waarom?
  • Wat is de doelgroep?
  • Wat zijn de specificaties?
  • Heb je bepaalde vormen en kleuren in gedachten?
  • Wat is je budget?
  • Wat is de planning / deadline?

Wat is een design brief?

Allereerst wil je misschien weten wat een designbrief is. Een ontwerpopdracht is iets wat van vitaal belang is voor elk ontwerpproject, omdat het de ontwerper (s) alle informatie biedt die nodig is om aan je verwachtingen tegemoet te komen of die verwachtingen zelfs te overtreffen.

Een ontwerpopdracht moet zich primair richten op de resultaten en uitkomsten van het ontwerp en de zakelijke doelstellingen van het ontwerpproject. Met de ontwerpopdracht kun je je als opdrachtgever richten op wat je precies wilt bereiken voordat er aan het project wordt begonnen.

Een goede ontwerpopdracht zorgt ervoor dat je een ontwerp van hoge kwaliteit krijgt dat aan je behoeften voldoet, op voorwaarde dat je de juiste ontwerper hebt gekozen.

Een effectieve design brief schrijven

Als je deze vragen hieronder op een geordende en gedetailleerde manier beantwoord, is je ontwerpopdracht voor 90% klaar … de andere 10% komt uit verdere vragen van de ontwerper nadat je je opdracht hebt ingediend. Veel plezier met het beantwoorden van de vragen en onthoud, geef zo ​​veel mogelijk details!

Wat doet je bedrijf?

Tip: Ga er nooit van uit dat de ontwerper iets van je bedrijf weet. Wees duidelijk en beknopt en vermijd jargon bij het beantwoorden.

  • Wat doet je bedrijf / organisatie?
  • Wat is de geschiedenis van je bedrijf?

Wat zijn de doelen? Waarom?

  • Wat is het algemene doel van het nieuwe ontwerp?
  • Wat probeer je te communiceren en waarom?
  • Probeer je meer producten/diensten te verkopen of aandacht te vragen voor je product / dienst?
  • Waarin verschil je van je concurrenten?
  • Wil je jezelf volledig opnieuw uitvinden of werk je gewoon je promotiemateriaal bij?

Wat is de doelgroep?

Wat zijn de demografie en psychografie van je doelmarkt? d.w.z. de leeftijd, geslacht, inkomen, smaak, opvattingen, attitudes, werk, geografie, levensstijl van degenen die je wilt bereiken.

Tip: Als je meerdere doelgroepen hebt, rangschik ze dan op belangrijkheid.

Wat zijn de specificaties?

  • Hoe omvangrijk zal het ontwerp worden?
  • Waarvoor wordt het gebruikt? Website, visitekaartjes, briefpapier, op je auto etc.? Dus op welke dragers.
  • Welke andere informatie moet de ontwerper weten met betrekking tot specificaties?

Heb je bepaalde vormen en kleuren in gedachten?

Om je daarbij te helpen is het handig om Pinterest af te struinen op zoek naar stijlen, beelden en kleuren die je aanspreken en /of aansliuten bij de (vage) ideeën die je al in je hoofd hebt. Er kan daarvoor in Pinterest een moodboard worden aangemaakt waarin je zelf je voorkeuren kunt verzamelen.

Wat is je budget?

Zelfs een ruime schatting van een beschikbaar budget kan de grafisch ontwerper helpen met het bepalen van de oplossing die hij of zij kan bieden. De beschikbare tijd is ook een belangrijke overweging. Laat je grafisch ontwerper weten wat de specifieke deadline is die gehaald moet worden.

Wat is de tijdschaal / deadline?

Geef de ontwerper een gedetailleerd schema van het project en stel een realistische deadline op voor de voltooiing van het werk. Je moet rekening houden met de verschillende fasen van het ontwerpproject, zoals overleg, research vakgebied, conceptontwikkeling, productie en levering.

Even sparren over jouw ideeën?

Wil je even sparren over jouw ideeën en plannen? Klik op de button en maak een telefonische afspraak. Gratis! ‘No strings attached’

Ja, ik will 30 minuten sparren over mijn huisstijl

Super, wanneer ik je kan helpen met je ideeën over een design!
Ciao! en tot gauw,
Elise