Het ontwerp krijgen dat jij wilt? Schrijf dan een effectieve design briefing!

Hoe krijg je het ontwerp dat je wilt? Het perfecte ontwerp waarmee je in je hoofd rondloopt? De ontwerpopdracht of design briefing is het antwoord. Een effectieve ontwerpopdracht is voor zowel opdrachtgever als ontwerper cruciaal om een ​​project te laten slagen. Een briefing dient als spreekstuk waarmee jij en de vormgever met elkaar in gesprek gaan en vormt het fundament van het ontwerptraject.

Ik help je op weg met dit stappenplan. Ik leg uit hoe je een effectieve ontwerpopdracht schrijft die zowel de opdrachtgever als ontwerper ten goede komt. NB: en het is geschreven vanuit jouw perspectief als opdrachtgever.

  • Een design briefing? Wat is dat?
  • Waarom is het belangrijk een effectieve design briefing te schrijven?
  • Wat doet je bedrijf?
  • Welke doelen zijn er gesteld? Waarom?
  • Is de doelgroep bekend?
  • Wat zijn de specificaties?
  • Heb je bepaalde vormen en kleuren in gedachten?
  • Is er budget gereserveerd?
  • Hoe is de planning / is de deadline bekend?

Een design briefing? Wat is dat?

Maar wat is een designbriefing? Het is de ontwerpopdracht en van vitaal belang voor elk ontwerpproject. Het biedt de ontwerper (s) namelijk alle informatie die nodig is om aan je verwachtingen tegemoet te komen. Of zelfs die verwachtingen te overtreffen.

Een ontwerpopdracht moet zich primair richten op de resultaten en uitkomsten van het ontwerp. Maar ook de zakelijke doelstellingen van het ontwerpproject zijn van belang. Met de ontwerpopdracht richt jij je als opdrachtgever op wat je precies wil bereiken voor de start van het project.

Een goede ontwerpopdracht zorgt er dus voor dat je een ontwerp van hoge kwaliteit krijgt. Een ontwerp dat aan jouw behoeften voldoet. Voorwaarde is wel dat je de juiste ontwerper hebt gekozen. ;-)

Waarom een effectieve design briefing schrijven?

Als je deze vragen hieronder op een geordende en gedetailleerde manier beantwoord, is je ontwerpopdracht voor 90% klaar. Maar de andere 10% komt uit vragen van de ontwerper nadat je je briefing hebt ingediend.

Veel plezier met het beantwoorden van de vragen en geef zo ​​veel mogelijk details!

Wat doet je bedrijf?

Tip: Ga er nooit van uit dat de ontwerper iets van jouw bedrijf weet. Wees daarom duidelijk en beknopt en vermijd jargon bij het beantwoorden.

  • Wat doet je bedrijf / organisatie?
  • Wat is de geschiedenis van je bedrijf?

Wat zijn de doelen? Waarom?

  • Wat is het algemene doel van het nieuwe ontwerp?
  • Wat probeer je te communiceren en waarom?
  • Probeer je meer producten/diensten te verkopen of aandacht te vragen voor je product / dienst?
  • Waarin verschil je van je concurrenten?
  • Wil je jezelf volledig opnieuw uitvinden of werk je gewoon je promotiemateriaal bij?

Wat is de doelgroep?

Wat zijn de demografie en psychografie van je doelmarkt? D.w.z. leeftijd, geslacht, inkomen, smaak, opvattingen, attitudes, werk, geografie, levensstijl van degenen die je wilt bereiken.

Tip: Als je meerdere doelgroepen hebt, rangschik ze dan op belangrijkheid.

Wat zijn de specificaties?

  • Hoe omvangrijk zal het ontwerp worden?
  • Waarvoor wordt het gebruikt? Website, visitekaartjes, briefpapier, facturen, promotiemateriaal, nieuwsbrief, de gevel van je bedrijf, op je auto etc.? Dus op welke dragers.
  • Welke andere informatie moet de ontwerper weten met betrekking tot specificaties?

Heb je bepaalde vormen en kleuren in gedachten?

Om je op weg te helpen kan het handig zijn om Pinterest af te struinen. Zoek daar naar stijlen, beelden en kleuren die je aanspreken of aansluiten bij de (vage) ideeën die je al in je hoofd hebt. In Pinterest kun je een zgn. moodboard aanmaken waarin je zelf je voorkeuren kunt verzamelen.

Is er budget gereserveerd?

Een schatting van een beschikbaar budget kan de grafisch ontwerper helpen bij het bepalen van de oplossing die hij of zij kan bieden.

Hoe is de planning / is er een deadline?

De beschikbare tijd is ook een belangrijke overweging. Laat je grafisch ontwerper weten wat de specifieke deadline is die gehaald moet worden. Stel een realistische deadline op voor de voltooiing van het werk. Het is belangrijk rekening te houden met de verschillende fasen van het ontwerptraject, zoals overleg, research van jouw vakgebied door de ontwerper, conceptontwikkeling, productie en levering.

Even sparren over jouw ideeën?

Wil je even sparren over jouw ideeën en plannen? Klik op de button en maak een afspraak voor een 30 minuten wegwijs gesprek. Gratis! ‘No strings attached’

Super, wanneer ik je kan helpen met je ideeën over een design!
Ciao! en tot gauw,
Elise