HELP! IK HEB EEN HUISSTIJL

Hoe ga jij om met de huisstijl van je bedrijf? Hoe pas je het toe en hoe houd je het bij?
Oftewel, hoe doe je dat, het consistent houden van de visuele identiteit van je onderneming?

… en wat is dat eigenlijk, een visuele identiteit…?

Heb je er wel eens bij stilgestaan wat een consistent merkbeleid, dus het consequent toepassen van je huisstijl, met je omzet doet? Wees heel grondig in de merkconsistentie oftewel de visuele identiteit van je bedrijf. Een klein foutje of een paar afwijkingen kunnen je nl. duur komen te staan. Alles wat je merkconsistentie beïnvloedt, beïnvloedt ook je bedrijfsresultaten.

Studies tonen aan dat een consistente presentatie van een merk tot een stijging van 33% aan omzet leidt. Andersom betekent dat het ook invloed heeft wanneer je daar niet consequent in bent.

Handhaven van je huisstijl en hoe het niet moet.

Je herkent het misschien wel: flink geïnvesteerd in het laten ontwerpen van een passende huisstijl met logo. Super tevreden met het resultaat en écht met de juiste uitstraling die je voor je bedrijf wilde hebben. Visitekaartjes picobello! Website helemaal ‘in tune’ met de huisstijl. Fijn, dat is geregeld!

Aan de slag met je business én je huisstijl
Weer verder met zaken doen want je hebt het druk en duizend dingen aan je hoofd. Afspraken met klanten, “Kijk mijn nieuwe logo en huisstijl” en je geeft ze je nieuwe visitekaartje. Je doet acquisitie en zet even een nieuwsbrief in elkaar en verspreid het nieuws… oh, ja de nieuwe huisstijl moet ik dan nog wel verder toepassen…. Bijna vergeten. Nou ja, wanneer ik het logo links bovenaan plak staat het er tenminste. Lettertype van de nieuwsbrief laat je onveranderd, want “Wie ziet het verschil” denk je.

Logo overal toepassen dat heb je zó gedaan… toch?
Een paar weken later moet je een aanpassing op de website doen: even een aparte pagina aanmaken voor onze nieuwe diensten. Kan wel even met de standaard pagina lay-out van het template: Kopje vet maken, tekst over de volle breedte en drie fotootjes naast elkaar in een gallerie. Nou, dat staat. Testen of het allemaal werkt hoeft niet want “Het staat toch prima zo…?”
Oh ja, natuurlijk ook meteen even een flyertje maken… in Word… Logootje plak ik wel even op een A4, nog wat tekst en een plaatje en hop naar de dichtstbijzijnde printshop. Oplage-tje van zo’n 1000 of wat stuks… En ook even een aankondiging van een evenement op social media: plaatje + kleurtje + tekst en klaar.

’s Avonds laat, denk je “Laat ik, voor ik het vergeet, nog even op alle social media kanalen mijn logo en headers aanpassen.” Tjonge, wat zijn die verdomde afmetingen ook alweer en vervolgens Google je even op zoek naar de juiste maten. Gevonden! Maar nu de image van het logo nog even aanpassen. Eh ja, dat kon toch in dat programmaatje Canvas of zo? Even zoeken, account aanmaken en aan de slag. Voor je het weet is het 01.00 uur, heb je eindeloos zitten frutten en is het resultaat van niveau ‘kruk’: “Waarom blijft dat plaatje nou zo wazig, en op Linkedin is het logo maar voor de helft zichtbaar… Pfff. Ik doe het morgen wel even” en je gaat naar bed.

Maar ja, de volgende dag komt er niets van terecht en de dag daarna, en weken en maanden daarna nóg niet. “Zaken gaan voor en dit kost me nu even te veel tijd” denk je hardop… Zucht!

Allegaartje die huisstijl

En… daar gaat je huisstijl én de investering die je hebt gedaan om je bedrijf consistent met een herkenbare huisstijl onder de aandacht te brengen en te houden van jouw klanten en prospects. Wat een visuele onderstreping van je professionele expertise en diensten had moeten zijn, is verworden tot een allegaartje. Vraag jezelf nu meteen eens af: “Lever ik ook een allegaartje aan diensten en producten?” Een keer raden wat je antwoord is…

Even, zei je toch?
Heb je geteld hoeveel het woord ‘even’ in bovenstaande tekst voorbij komt? 12 x!

T W A A L F keer het woord ‘even’..!.

En hoeveel heeft dat ‘even’ je daadwerkelijk aan tijd gekost en wat heeft het opgeleverd? Welke
doe-het-zelf-acties hebben wel tot concreet resultaat geleid? En zijn ze ook consistent toegepast en herkenbaar volgens de huisstijlrichtlijnen? Oftewel:

Hoe makkelijk houd jij nou je bedrijf overal met dezelfde visuele identiteit herkenbaar?

Wat is de netto opbrengst van je inspanningen?

Laten we eens kijken wat je eigen bijdrage aan de handhaving van je bedrijfsidentiteit heeft opgeleverd:
Visitekaartje – Top! Mag eigenlijk niet meedoen. Helemaal volgens de huisstijl, maar dat had de vormgever ontworpen. Duh…!
Nieuwsbrief – Maar gedeeltelijk volgens de huisstijl. Behalve dat het logo (ergens) is geplaatst, ontbreekt het juiste lettertype en de lay-out volgens de huisstijlrichtlijnen. De vraag is verder of het beeldmateriaal wel bij je bedrijfsidentiteit past.
Website – Maar gedeeltelijk. Het logo staat wel standaard ergens bovenaan maar de lay-out die speciaal bedacht is voor de huisstijl pas je niet toe en je test niet of alles goed werkt. Je maakt de koppen vet i.p.v. de juiste html tags toe te passen. Dat is ‘by the way’, slecht voor je SEO, oftewel de vindbaarheid via zoekmachines zoals Google. Ook hierbij de vraag of het beeldmateriaal wel bij je bedrijfsidentiteit past en verder of je wel links naar andere pagina’s over je diensten hebt geplaatst. Ook belangrijk voor je SEO…
Flyer – Slecht want dat had je zelf in Word in elkaar geflanst. Er zijn nét niet de juiste lettertypes gebruikt, lay-out rammelt; huisstijlkleuren wijken af; het logo staat er verloren bij; beeldmateriaal sluit niet aan bij stijl en sfeer, etc….

Zo zie je dus dat binnen de kortste keren na oplevering, ondanks héél veel eigen inspanning, een zootje van je huisstijl aan het ontstaan is. Weg consistentie, weg herkenbaarheid en in het ergste geval weg betrouwbaarheid en professionele uitstraling. Terwijl dat allemaal nou juist níet de bedoeling was van je nieuwe huisstijl…!

Voorkomen is beter dan genezen

Dat is een waarheid als een koe. Maar hoe voorkom je dat je huisstijl verzand in een, voor je klanten en prospects, onherkenbaar allegaartje? Uiteraard kan ik je 100% helpen, anders had ik dit stuk daarover niet geschreven. Ik kan je ook al een eindje op weg helpen met 6 mega vakkundige inzichten waarmee je wel zelf aan de slag kunt gaan en door die richtlijnen ook echt minder tijd kwijt bent aan het onderhouden van je huisstijl. Wil je even sparren over jouw ideeën en plannen? Klik op de button en maak een afspraak. Gratis! ‘No strings attached’

Ja, ik will 30 minuten sparren over mijn huisstijl

Super, wanneer ik je kan helpen je huisstijl consistent te houden!
Ciao! en tot gauw,
Elise